Husejerens FAQ

Det er ejers pligt at sørge for at oplysningerne i BBR er korrekte. Du kan altid hente en BBR-meddelelse på ois.dk (nyt vindue)Hvis du har bygget på din grund eller overvejer at sælge, kan det være en god ide at kigge oplysningerne i BBR efter.

Skal du have rettet dine oplysninger, send da en mail med hvad du ønsker at få revideret samt relevant dokumentation til: bbr-post@horsholm.dk

Du kan finde yderligere vejledning til BBR-oplysningerne (nyt vindue). 

Hvis du har fjernet en olietank skal du meddele dette til kommunen via Byg og Miljø portalen.

Du kan læse mere om hvorvidt dit hus er bevaringsværdigt eller fredet og hvordan du skal forholde dig her (nyt vindue).

Find byggesager og tegninger af afsluttede byggeprojekter i byggesagsarkivet (nyt vindue).

Kommunens byggesagsarkiv er digitaliseret og byggesagerne er offentligt tilgængeligt når de er afsluttede.

Du kan se i BBR om der er en versende byggesag på ejendommen. Du kan hente en BBR-meddelelse på ois.dk (nyt vindue).

På kortet kan du se om der er afsluttede byggesager på ejendommen (nyt vindue).

Gratis BedreBolig rådgivning hos Energitjenesten

Hørsholm Kommune har indgået en aftale med Energitjenesten, så du kan få gratis rådgivning om hvordan du kan forbedre din bolig. Energitjenesten BedreBolig-rådgivere giver dig svar på, hvordan du får en bedre bolig med mere komfort og et mindre energiforbrug.

BedreBolig-rådgivning er uvildig rådgivning om energibesparelser og vedvarende energi. BedreBolig-rådgivere er uddannet af Energistyrelsen til at hjælpe dig med dit boligprojekt. 

Kontakt Energitjenesten: 36 98 61 28

http://www.energitjenesten.dk/

Du kan etablere liberalt erhverv i din egen bolig uden tilladelse under visse betingelser. Liberalt erhverv er f.eks. ejendomsmægler, advokat, revisor, arkitektvirksomhed og lignende erhverv samt dagpleje.

Du skal selv bo i boligen, og den skal ligne en bolig for ikke at ændre status. Det er Hørsholm Kommune der vurderer, om boligen har karakter af bolig, hvis der er tvivl.

Det er umiddelbart tilladt at etablere liberalt erhverv i egen bolig under forudsætning af:

  • virksomheden drives af en af husstandens medlemmer – det vil samtidig sige, at det er kun beboerne selv, der må have arbejdsplads i boligen
  • ejendommens karakter af beboelse ikke ændres og kvarterets præg af boligområde i øvrigt fastholdes
  • skiltning eller reklamering, begrænses således at boligens karakter af beboelsesejendom fastholdes
  • parkering etableres på egen grund

Kan du opfylde betingelserne, kan du etablere erhvervet uden tilladelse.

Vær opmærksom på at der i lokalplanen og servitutter kan være reguleringer ift. parkeringsforhold, bebyggelsens ydre fremtræden, skiltning, omfang og placering m.v.

Hvis det liberale erhverv kræver en udvidelse, har ansatte, eller ønsker du af skattemæssige årsager, at få det liberale erhverv registreret i BBR, skal du altid søge en byggetilladelse. Ligeledes skal der søges tilladelse, hvis ejendommen udelukkende ønskes anvendt til erhverv.

Find Lokalplan (nyt vindue)

Find tinglysninger og servitutter (nyt vindue), ved søgning på tinglysningen kræves Nem-ID.

Lokalplaner og byplanvedtægter beskriver hvilke regler og rammer der gælder for byggeri og anvendelse af ejendommen.

Læs lokalplaner og byplanvedtægter (nyt vindue).

Er der ikke en lokalplan for dit område, er det kommuneplanen (nyt vindue), der er gældende. 

 

Når du skal i gang med at renovere på din ejendom er det vigtigt forud for arbejdet, at undersøge om der gælder regler for hvordan og hvorledes du må renovere din ejendom samt om du skal anmelde dit arbejde.

Følgende skal undersøges:

Lokalplan og evt. tinglyste servitutter (nyt vindue)

Fredet og bevaringsværdigt byggeri (nyt vindue)

Håndtering af byggeaffald (anmeldelse og PCB-screening) (nyt vindue)

Støj og støvende aktiviteter (nyt vindue)

Jordflytning (nyt vindue)

Opsætning af container eller byggematerialer på vej (nyt vindue)

Hvis du ønsker at ændre skelforholdene, skal du henvende dig til en landinspektør. Ændringer af skelforhold sker typisk ved udstykning, arealoverførsel eller sammenlægning. Kommunen er ikke matrikelmyndighed. Det er derimod Kort- og Matrikelstyrelsen (nyt vindue).

Landinspektøren måler op og laver de nødvendige dokumenter. Matrikulært arbejde må kun udføres af en beskikket landinspektør.

Blandt de dokumenter, landinspektøren skal sende til Kort- og Matrikelstyrelsen, er kommunens godkendelse af sagen. Ifølge lov om udstykning (nyt vindue) skal kommunen godkende, at skelforandringer er i overensstemmelse med følgende love:

Vil du spørge om en grund kan udstykkes, inden du kontakter landinspektøren, svarer Team Byg på principielle spørgsmål i relation til ovennævnte love pr. mail: tek-post@horsholm.dk