Info om affald og genbrug
Læs mere om de kommende affaldsordninger her.
Obs: Løbende i hele 2022 får alle borgere nye beholdere til madaffald. I samme forbindelse modtager alle husstande en ny og opdateret sorteringsvejledning. Nedenstående sorteringsvejledning er den nyeste fra 2022.
Sorteringsvejledninger til beboere
Har du din egen rest/mad-beholder, skal du blot ved næste tømning binde en grøn pose om håndtaget på rest/mad-beholderen - så vil skraldemanden lægge en ny pakke med poser til dig.
Er du del af en affaldsløsning, hvor I deler madaffaldsbeholdere, skal du forhøre dig hos ejendomskontoret, hos din vicevært eller lignende, om I har jeres egen ordning for omdeling af madaffaldsposer. Hvis ikke I har det, kan du afhente nye poser på genbrugspladsen ved henvendelse til personalet.
Jeres ejer-/boligforening kan få opstillet et miljøskab eller kasser til batterier, farligt affald og småt elektronik. Det koster jer ikke ekstra.
Hvad enten i vil tilmelde jer med det samme eller har spørgsmål til ordningen, kan I skrive en mail til norfors@norfors.dk. Skriv "miljøskab" i emnefeltet og husk også at skrive foreningens navn samt kontaktoplysninger.
Det er også muligt at aflevere elektronik, farligt affald og batterier på genbrugspladsen Se mere på Norfors hjemmeside.
Det er obligatorisk for ejer- og boligforeninger at opstille affaldsbeholdere til sortering af papir, pap, plast og mad- & drikkekarton, glas og metal.
Se de mulige beholderstørrelser her.
Affaldsbeholderne tømmes hver anden uge, med undtagelse af metal som tømmes hver 4. uge.
Bestilling af beholdere
I kan bestille beholdere ved at kontakte kommunens affaldsgruppe. Send en mail til sorter@horsholm.dk eller ring på 4849 0000. Så kan vi drøfte mulighederne i forhold til jeres behov.
Det koster jer ikke ekstra at ændre på beholdersammensætningen eller bestille flere beholdere.
Det er altid muligt at ændre på sammensætningen af de beholdere, der er opstillet ved jeres ejendom. Mange forhold vedr. affaldsmængder kan ændre sig gennem årene, og derfor er det vigtigt, at I løbende holder øje med, om kapaciteten på de forskellige beholdere er tilstrækkelig.
Bestilling af ny beholder til restaffald kan ske på kommunens selvbetjeningsside "mit affald".
Man kan vælge følgende størrelser:
- 140 L beholder (nyt vindue)
- H: 112 x B: 51 x D: 56 cm
- 190 L beholder
- H 112 x B: 49 x D: 73 cm
- 240 L beholder (nyt vindue)
- H: 112 x B: 58 x D: 74 cm
- 400 L beholder (nyt vindue)
- H: 117 x B: 82 x D: 78 cm
- 660 L beholder (nyt vindue)
- H: 119 x B: 128 x D: 77 cm
Grundejer er ansvarlig for vedligeholdelse og renholdelse af beholderen.
Restaffald tømmes hver uge.
Obs: I 2022 indfører Hørsholm kommune ny ordning for madaffald.
Ejer- eller boligforeninger med fælles restaffaldsbeholdere får opstillet et passende antal beholdere til madaffald (140 eller 400 liter).
For borgere med egen løsning til restaffald, ombytter kommunen nuværende restaffaldsløsning til en 240 liter dobbeltbeholder til både rest og madaffald (skillevæg i beholderen).
I perioden fra marts til november kan du bestille vask af dine affaldsbeholdere. Vask af beholderne vil ske på stedet. Bestilling sker ved direkte henvendelse til City Container på mail: borger@citycontainercph.dk.
I mailen skal der indtastes følgende oplysninger:
- Dine kontaktoplysninger, herunder fakturaadresse
- Antal og hvilke beholdere der ønskes vasket på adressen, fx restaffald og plast/papir
Priser på vask (inkl. moms):
- Vask af 2-hjulede beholdere: 125 kr. pr. stk.
- Vask af 4-hjulede beholdere: 156,25 kr. pr. stk.
Du skal være opmærksom på:
- Der bliver kun vasket tomme affaldsbeholdere.
- Bestillinger skal ske inden den 10. i en måned.
- Efter modtagelse af bestilling vil beholder(ne) blive vasket den sidste uge i måneden. Den præcise dato for udførsel af vasken vil blive oplyst efter den 10. i den pågældende måned.
Nedenfor kan i hente printvenlige filer med skilte til jeres affaldsgård for fraktionerne plast og mad-drikkekarton, papir, pap, glas, metal, mad- og restaffald. I kan hænge skiltene op over jeres affaldsbeholdere for at fremme synlighed af affaldssorteringen. I kan for eksempel laminere skiltene. Skiltene findes i to versioner: én kun på dansk, og én med fire sprog på dansk, engelsk, tyrkisk og arabisk.
Se skilte til affaldsgård på DANSK.
Se skilte til affaldsgård på 4 sprog: DANSK, ENGELSK, TYRKISK OG ARABISK.
Nedenfor kan du downloade piktogrammer for de forskellige affaldstyper og printe dem til brug i din indendørs sorteringsløsning. Piktogrammerne er tilsvarende dem, der sidder på affaldsbeholderne udendørs.
Sortering af affald kan hurtigt blive en del af hverdagen, hvis det er let at sortere affaldet der, hvor det opstår. Dette kan selvfølgelig være en udfordring, hvis pladsen derhjemme er trang, men der findes masser af gode ideer og inspiration til, hvordan man kan indrette sig.
Se inspiration til indendørs affaldssortering på Printerest.
For ejendomme med én eller flere fælles standpladser, findes der en række krav til placering af affaldsbeholderne, så skraldemanden nemt kan komme til at tømme beholderne på tømmedagen. I kan orientere jer i de gældende regler i infosider om adgangsvej og standplads for flerboligbebyggelser.
Vil i se det fulde regelsæt, findes det i bilag 1 i Hørsholm Kommunes regulativ for husholdningsaffald.
Indendørs standplads
Hvis I ønsker at indrette et affaldsrum indendørs, er der nogle specielle krav, som skal være overholdt:
- Der skal være en adgangsdør til det fri.
- Der skal være ventilation.
- Der skal være god plads til manøvrering af beholderne.
For at sikre at tømningen af affaldsbeholderne kan foregå nemmest muligt, bør rummet ligge i terrænniveau.
Hvis affaldsbeholderne ikke står i terrænniveau, skal I orientere jer i Arbejdstilsynets gældende arbejdsmiljøregler (AT-vejledning) for affaldsområdet.
På private fællesveje (C-veje) er det grundejerne, der er ansvarlige for snerydning, grusning, saltning, mm.
For at sikre, at du får hentet affald i perioder med sne og is, skal du derfor rydde sne og glatførebekæmpe ved at gruse eller salte vej, fortov og øvrige adgangsveje til din affaldsbeholder.
Læs mere om snerydning og se om din vej er en A-, B- eller C-vej.
Som udgangspunkt tilbydes beholdere på hjul til alle ejer- og boligforeninger med fælles affaldsløsning. Denne standardopstilling finansieres via det obligatoriske husstandsgebyr, som betales via ejendomsskatten. Det kan dog være relevant for nogle ejer- eller boligforeninger at overveje nedgravede affaldsbeholdere.
Nedgravede affaldsbeholdere
Ved nedgravede affaldsbeholdere er en stor del af affaldskapaciteten gravet ned under jorden, hvorfor løsningen er pladsbesparende og desuden kan mindske lugtgener. Beholderne fås i forskellige størrelser og udformninger afhængig af den enkelte producent.
Det er ejer- eller boligforeningens eget ansvar at indkøbe og etablere løsningen, samt sikre ordentlig standplads og adgangsvej.
Læs kommunens vejledning for etablering af nedgravede affaldsbeholdere.
Tilskud til nedgravede affaldsbeholdere
Ønsker jeres ejer- eller boligforening at etablere nedgravede affaldsbeholdere, er det muligt at søge tilskud fra Hørsholm Kommune, hvis ejer- eller boligforeningen minimum har 30 husstande. Der gives tilskud på op til 18.000 kr. pr. nedgravet beholder. Tilskuddet gives kun til beholderen - ikke til etableringen. Vær opmærksom på, at dobbeltbeholdere tæller som én beholder. Ansøgere til puljen kan først få godkendt og udbetalt tilskuddet efter etablering af de nedgravede affaldsbeholdere. Det er ikke muligt at opnå en forhåndsgodkendelse.
Der er pt afsat 400.000 kr. i alt til tilskudspuljen, og det er uvist om tilskudsordningen tilføres yderligere midler.
Kapacitetsbehov
Se nedenstående skema med normtal for kapacitet for at beregne størrelsen på de nedgravede affaldsbeholdere.
Det er vigtigt at huske på, at nedgravede beholdere ikke er en så fleksibel løsning, hvorfor det er godt at indtænke ekstra kapacitet, når der etableres nedgravede affaldsbeholdere. Som tommelfingerregel lægges der 10% til ovenstående normtal ved beregning af kapacitet til nedgravede affaldsbeholdere. Det er dog altid vigtigt at sammenholde normtallene med, hvilken kapacitet der rent faktisk er opstillet ved foreningen pt. Lokale forhold ved den enkelte bebyggelse spiller selvfølgelig også ind på, hvor meget affald der produceres det enkelte sted - fx hvor mange der bor i hver husstand, og hvor mange børnefamilier der er.
For yderligere vejledning om kapacitetsbehov kan I kontakte kommunens affaldsgruppe ved at sende en mail til sorter@horsholm.dk.
Kuber
Ønsker I at etablere kuber, yder Hørsholm Kommune et tilskud svarende til, hvad indkøbet af beholdere på hjul - til en fælles affaldsløsning - ville have kostet. Dette beløb varierer fra ejendom til ejendom, og derfor skal I kontakte kommunen for at få oplysninger om tilskuddets størrelse.
Det er ejer- eller boligforeningens eget ansvar at indkøbe og etablere løsningen, samt sikre ordentlig standplads og adgangsvej. Vær opmærksom på, at der gælder andre regler for adgangsveje og placering af kuber end for kommunens standartløsning.
Ved indkøb af kuberne, kan kommunen vejlede om, hvor meget kapacitet I har brug for.
Vil I høre mere om ovenstående, kan I kontakte affaldsgruppe på sorter@horsholm.dk.
Alle husstande betaler en årlig takst for tømning af restaffald (og kommende madaffald) samt et samlet affaldsgebyr, som begge opkræves via ejendomsskatten.
Uanset om man bor i villa og har sine egne beholdere, eller bor i etagebolig og deler affaldsbeholdere med de andre beboere, betales det samme affaldsgebyr.
Affaldsgebyret dækker over genbrugspladser, storskrald og affaldsordning for papir, plast, glas, metal og pap.
Affaldsgruppen i Hørsholm Kommune
Mail: genbrug@horsholm.dk
City Container Cph
Indsamler husholdningsaffald i Hørsholm
Telefonnummer: 70 77 76 70