Ansættelse af egen hjælper
Hvis du er visiteret til hjemmepleje, har du mulighed for selv at vælge din hjælper. Det kan være et familiemedlem, en ven eller andre, som gerne vil give dig hjælpen.
Det kan ske på to måder:
- Personen bliver ansat af kommunen på samme vilkår som de kommunale sundhedsmedarbejdere. Det er fortsat kommunen, der har ansvaret for, at du får den rigtige hjælp, og at hjælpen udføres korrekt. Derfor skal den personlige hjælper godkendes af kommunen.
- Du får udbetalt et tilskud af kommunen til at aflønne personen. Hermed er du arbejdsgiver og skal selv styre ansættelsesforholdet. Du har dog også mulighed for at overlade arbejdsgiveransvaret til andre, fx private foreninger eller pårørende. Du skal fortsat være arbejdsleder. Det er en betingelse for at anvende denne mulighed, at du får hjælp i mindst 20 timer om ugen.
Herudover kan kommunen beslutte at udbetale et tilskud direkte til den person, der passer dig. Dette kan kun lade sig gøre i særlige tilfælde, og kommunen vil vurdere, om det er hensigtsmæssigt, at personen varetager plejen.
Helhedspleje visiteret efter Ældreloven
Er du visiteret til et pleje- og omsorgsforløb efter Ældreloven, er det stadig muligt for dig selv at ansætte din hjælper. Der er ikke krav om, at den hjælper, du har ansat, skal kunne levere alle de elementer, der indgår i helhedspleje efter Ældrelovens § 9, stk. 2 (fx genoptræning). Det vil dog være et krav, at den udpegede person kan levere de elementer, der indgår i pleje- og omsorgsforløbet, du er blevet visiteret til.
Visitationen
E-mail: som-post@horsholm.dk
Telefon: 48 49 00 11