Hørsholm Kunstforenings forårsudstilling i Fuglsanghus viser enkle, men meget lysstærke akrylmalerier sammen med unikakrukker. Bag malerierne står Ole Hauerbach, gennem mange år lærer i Hørsholm, mens krukkerne er udformet, drejet og brændt af keramiker Christian Bruun, Charlottenlund.
Udstillingen åbnes af Nadja Hageskov, formand for Sport-, Fritid- og Kulturudvalget i Hørsholm Kommune.

Udstillingen kan herefter ses frem til 2. påskedag den 2. april 2018 – alle fredage, lørdage og søndage kl. 12-17. Samt skærtorsdag den 29. marts.

                                                            

 

 

Ole Hauerbach (1937), er uddannet fra Billedkunstinstituttet under Danmarks Lærerhøjskole. Lærer ved Usserød Skole 1964-74 og Hørsholm Skole 1979-2000. Underviste i dansk, historie, billedkunst og sløjd.

Videreuddannet hos maleren og grafikeren Mable Rose og har desuden deltaget i talrige kurser, blandt andet hos Gerleborgsskolan i Bohuslän.

Når man spørger Ole Hauerbach, hvorfra interessen for tegning kommer stammer, er svaret det enkle, at hans far forventede, at han og hans to søskende skulle lære at danse, spille klaver og tegne. Han fortæller, at han aldrig lykkedes med at spille klaver, men til gengæld var han så heldig at lære sin kone at kende via dansetrinene. Og med hensyn til tegning, kom dette til at fylde en stor del i livet, både i årene som lærer og senere efter pensioneringen i 2000.

Siden midten af 1980’erne har Ole Hauerbach malet med akrylfarver. Han søger gennem simple tegninger og med få farver blandet op med hvidt og sort at skabe enkle, men meget lysstærke akrylmalerier; næsten som papirklip. Farvebrugen er præget af Johannes Itten (1888-1967), schweizisk maler, kunstteoretiker og lærer ved Bauhaus fra 1919-1923.

Udstillingen i Fuglsanghus omfatter værker fra de seneste årtier.

Odsherred og Ordrup Næs har en særlig plads i Ole Hauerbachs hjerte. Knap to uger gammel kom han hertil i 1937, og gennem årene kom Odsherred og Ordrup Næs til at betyde umådeligt meget for ham. I dag har han atelier ved siden af sit hus, som er det ældste på Ordrup Næs. Motiverne fra Ordrup Næs udgør en særlig samling ved udstillingen i Fuglsanghus.

Der er enkelte motiver fra Hørsholm og København, måske fra lidt andre vinkler end man normalt forestiller sig. Fra rejser i Bohuslän i Sverige udstilles en række værker udført i Gerlesborg og Gullholmen. Gullholmen er et gammelt fiskerleje i den svenske skærgård ca. 80 km nordvest for Göteborg. Fiskerlejet er i dag et meget eksklusivt ferieområde. Ole Hauerbach holder meget af stedet og tager dertil hvert år, hvilket en talrig samling af skitser og værker derfra vidner om.

I menighedshuset, Kokkedal Kirke, hænger et forslag til alterbillede. Værket hedder ”Livets Træ” og symboliserer livets gang fra fødsel til død.

Udvalgte udstillinger
2007: Frederikshavn Kunstmuseum sammen med sønnerne Jens og Anders.
2015: Den censurerede udstilling i Allerød, Kirkehavegaard i anledning af Allerød Kunstforenings 45-års jubilæum.
2017: Galleri Soli, Sorø.
Derudover er Ole Hauerbach fast tilknyttet Galerie Ellen Friling, København.

Ole Hauerbach, tlf. 2091 5190, www.hauerbach.dk

Christian Bruun (1963), uddannet keramiker fra Skolen for Brugskunst, 1986-90, med eget værksted siden 1991. Christian Bruun har været med til at starte Guldagergaard, Internationalt Keramisk Center, der ligger ved Skælskør.

Christian Bruun arbejder én gang om året med sin stab af professionelle pottemagere i Vietnam, hvor de igennem syv uger drejer, afprøver nye størrelser og eksperimenterer med farver og brændinger.

På udstillingen i Fuglsanghus bliver der vist en række af de 60-120 cm høje krukker, ”Earth Collection”. Det er imponerende unikakrukker, kunstfærdige i deres udtryk og skulpturelle i deres form. Farvespektret er naturens egen pallette af grå, sort, brun, mos og blå med en enten rillet, glat eller banket struktur. Og en vekslen mellem matte og blanke nuancer giver krukkerne et farvespil og en udsøgt detaljeringsgrad.

Historien bag ”Earth Collection” har rødder i Christian Bruuns spirende ungdom, hvor han under en rejse til Japan lod sig inspirere af landets naturlige forhold til dets ubearbejdede og vilkårlige keramik. I sin søgen efter sit eget udtryk udviklede Christian Bruun sig til en sand pioner inden for det keramiske felt, og igennem to årtier har han eksperimenteret med nye teknikker til drejning, farvelægning, glasering og nye måder at tænke håndværket på.

Christian Bruun viser -  udover de store formater - nogle mindre arbejder, der kan ses som forarbejder til de store krukker. Disse arbejder er undersøgelser af forholdet mellem form og overflade, alle drejet på værkstedet i Charlottenlund men brændt med træ på Keramisk Center i Skælskør. Erfaringerne fra de mindre form- og overfladeundersøgelser fører han videre i arbejdet med de store formater.

Repræsenteret på Designmuseum Danmark (København), Keramikmuseet Clay (Middelfart), Artcodif, Musée du Louvre (Paris) samt private samlinger.

Christian Bruun har vundet adskillige priser for sit arbejde og opnået flere legater blandt andet fra Statens Kunstfond.
 
Christian Bruun, tlf. 2966 1565, www.christianbruun.com

 

Se indbydelsen som pdf her (pdf - åbner i nyt vindue)