Tillid i sagsbehandlingen
Det er vigtigt for kommunen at skabe tillid mellem dig og kommunens administration. Dette kan bl.a. ske ved, at du inddrages i løbet af sagsbehandlingen, og at du oplyses om vigtige sagsbehandlingsskridt og ydes en effektiv sagsbehandling, der resulterer i et korrekt og hurtigt svar.
Sagsbehandling og tid
Generelt kan siges om sagsbehandlingstider, at hvis en sag ikke kan behandles indenfor ganske kort tid (som hovedregel 10 arbejdsdage (14 dage)) sender vi dig en kvitteringsskrivelse med angivelse af, at kommunen har modtaget din henvendelse. Hvis det er muligt angives tillige, hvornår du kan forvente at modtage svar på din henvendelse.
Du kan under de enkelte sagsområder finde konkrete oplysninger om ansøgningsprocedurer, sagsbehandlingstider for de enkelte sager og oplysninger om klagemuligheder over afgørelser.
Sagsbehandlingstiden afhænger af de enkelte sagstyper og af sagens kompleksitet. Når der ikke kan træffes beslutning med det samme, vil du få tilsendt et brev med svar om forventet sagsbehandlingstid.
Nedenfor finder du konkrete svartider for Borgerservice inddelt efter lovgivning
Lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension
- Personligt tillæg (§17, stk. 2): 2 ugers svartid.
Lov om social pension
- Personligt tillæg (§ 14, stk. 1): 2 ugers svartid.
- Helbredstillæg (§ 14 a): 2 ugers svartid.
Lov om aktiv socialpolitik
- Supplement til brøkpension (§27a): 2 ugers svartid.
- Afgørelse om udbetaling af uddannelses- og kontanthjælp (§11): 2 uges svartid.
- Afgørelse om hjælp i særlige tilfælde - enkeltydelser (Kap. 10 og 10 a): 2 ugers svartid.
- Afgørelse om udbetaling af ressourceforløbsydelse (§ 68 og § 69): 2 ugers svartid.
- Afgørelse om udbetaling af ledighedsydelse (§ 74): 2 ugers svartid.
Lov om det centrale personregister
- Flytteanmeldelse (§6 - 23): 2 ugers svartid.
Lov om individuel boligstøtte
- Beboerindskudslån (§ 54 – 58) 2 ugers svartid.
Lov om lån til betaling af ejendomsskatter
- Lån til betaling af ejendomsskatter (§ 1 - 12): 2 ugers svartid.
Sundhedsloven
- Fribefordring (§ 170 – 174): 2 ugers svartid.
- Befordringsgodtgørelse (§ 170 – 174): 2 ugers svartid.
- Sygesikring/Lægevalg (§ 12, § 58, § 59): 2 ugers svartid.
Henvendelse skal ske til Løn og Personales mail lop-post@horsholm.dk.
Indgående mails forventes besvaret indenfor 4 hverdage.
Nedenfor finder du konkrete svartider for Center for Børn og Voksne
Sagsbehandlingsfristen for afgørelser i henhold til Servicelovens paragraffer er på 2 måneder på voksenområdet og 4 uger vedrørende afgørelser på børneområdet.
Sagsbehandlingsfrister i Center for Job, Borger og erhverv
(Lov om aktiv socialpolitik kapitel 4, 6, 7 )
- Kontanthjælp, løbende hjælp til forsørgelse, uddannelseshjælp (§§ 23, 25, og § 29) - 3 uger
- Engangshjælp (§ 25 a) - 3 uger
- Støtte til høje boligudgifter (§ 34) - 3 uger
- Revalidering (§ 46) - 4 måneder
- Revalidering, forlængelse (§ 56) - 2 måneder
- Særlig støtte under revalidering (§ 63) - 4 uger
- Støtte til etablering af selvstændig virksomhed (§ 65 og § 67) - 4 måneder
- Ledighedsydelse (§ 74) - 2 uger
(Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats)
Løntilskud (kap. 12)
- Løntilskud til førtidspensionister, ”skånejob” (kap. 12) - 4 uger
- Løntilskud (kap. 12) - 4 uger
- Løntilskud – Tilskud til arbejdsgiver (kap. 12) - 10 dage
- Løntilskud til førtidspensionister ”skånejob” – Tilskud til arbejdsgiver (kap. 12) - 10 dage
Voksenlærling (kap. 23)
- Voksenlærlinge (§§ 155-157)” - 4 uger
- Voksenlærling – Tilskud til arbejdsgiver (§§ 158-159) - 10 dage
Andre beskæftigelsestilbud
- Befordringsgodtgørelse i forbindelse med jobsøgning (§ 17, stk. 2) - 2 uger
- Afgørelse om tilbud af vejledning og opkvalificering (kap. 14) - 3 uger
- Virksomhedspraktik (kap. 11) - 3 uger
- Ledighedsydelsesmodtager, 6 ugers jobrettet uddannelse (§ 48) - 2 uger
- Kontant støtte til arbejdsredskaber m.v. ved fleksjob (§ 179) - 4 uger
- Fleksjobbevis (§ 117, stk. 3) - 2 uger
- Økonomisk tilskud (fleksjob) til selvstændige erhvervsdrivende (§ 126) - 3 måneder
- Støtte til hjælpemidler, arbejdsredskaber m.v. (§§ 178-179) - 4 uger
- Befordringsgodtgørelse i forbindelse med tilbud (§ 175) - 2 uger
- Jobrotation (§§ 149-152) - 4 uger
- Tilskud til opkvalificering m.v. ved ansættelse uden løntilskud (§§ 99-100) - 4 uger
- Opkvalificering ved afskedigelse – forsikrede ledige (§§ 102-103) - 4 uger
- Rekruttering og generel erhvervsservice (kap. 3 og 4) - 3 dage
Seniorjob til forsikrede ledige - 2 måneder
- Fleksydelse, når ansøgning indgives i forbindelse med overgang til fleksydelse fra 60 års alderen - 3 uger
- Fleksydelse, når ansøgning om fleksydelse indgives efter det fyldte 60. år - 3 måneder
Personlig assistance (kapitel 3) - 4 uger
- Dagpenge (§ 6, stk. 1, 1. pkt.) - 2 uger
- Refusion til arbejdsgiver (§ 54, stk. 1) - 2 uger
- Dækning til arbejdsgiver ved kronisk lidelse (§ 56-aftaler) (§ 56) - 8 uger
Læs om aktindsigt
Retten til at få aktindsigt
Som borger har du ret til at se dokumenter fra den offentlige forvaltning. Retten følger af det såkaldte offentlighedsprincip.
Retten gælder alle uanset alder, statsborgerskab eller lignende. Du behøver ikke være part i en sag for at søge om aktindsigt, ligesom der heller ikke er noget krav om, at du begrunder din anmodning om aktindsigt.
Derimod er der et krav om, at man skal angive den sag eller det dokument, man ønsker at blive gjort bekendt med. Ønsker du at søge om aktindsigt, må du derfor have et vist kendskab til sagen eller dokumentets eksistens, men der er ikke krav om, at du skal kende journalnummeret. Din anmodning skal blot indeholde tilstrækkelige oplysninger til, at kommunen kan finde den pågældende sag eller dokument.
Der er heller ingen særlige formkrav til din anmodning, men den enkleste måde er at sende en e-mail til kommunen, hvor du emnefeltet skriver anmodning om aktindsigt og i selve mailen skriver, hvilke dokumenter eller hvilken sag, du ønsker aktindsigt i.
Undtagelser
Der er dog visse typer af dokumenter som ikke er dækket af retten til aktindsigt.
Der gives således ikke aktindsigt i:
- Straffesager.
- Sager om ansættelse og forfremmelse.
- Personalesager.
- Interne arbejdsdokumenter, som interne breve.
Desuden er aktindsigten begrænset af det offentliges tavshedspligt vedrørende personlige oplysninger. Derudover kan aktindsigten begrænses, hvis det vurderes, at der er væsentlige offentlige forhold at tage hensyn til som:
- Statens sikkerhed og forsvar.
- Statens politiske og økonomiske interesser.
- Opklaring af lovovertrædelser.
- Udførelsen af kontrolopgaver.
Partsaktindsigt
Hvis du er part i en sag, har du en udvidet adgang til aktindsigt i den konkrete sag. Her kan du få oplysninger om dig selv, som andre ikke har adgang til jf. tavshedspligten. Du kan godt bemyndige en anden til at søge om aktindsigt på dine vegne.
Klagemuligheder i Center for Børn og Voksne
Når du modtager en afgørelse på en ansøgning, som vi har behandlet i Center for Børn og Voksne, er der altid vedlagt en skriftligt klagevejledning.
Klagen kan være både mundtlig og skriftlig.
Vi skal have klagen senest fire uger efter, at afgørelsen er modtaget. Klagen behøver ikke at blive begrundet. Det er nok at oplyse, at afgørelsen bliver påklaget.
Når vi har modtaget klagen, forholder vi os til evt. nye oplysninger. Vi behandler også sagen igen på et visitationsmøde, og giver besked om sagens udfald.
Hvis vi fastholder afgørelsen, bliver sagen sendt videre til Ankestyrelsen, som så behandler klagen. Ankestyrelsen informerer både borger og Kommune, når der er truffet afgørelse i klagesagen.