Stillingsprofil til centerchef, Center for Politik, Personale og IT
Stillingen og placeringen i organisationen
Hørsholm Kommunes øverste ledelse udgøres af en direktion med 3 medlemmer under ledelse af kommunaldirektøren og en chefkreds med 7 medlemmer, som er chefer for 2 tværgående centre og 5 fagcentre.
Centerchefen for Politik, Personale og IT står i spidsen for et veldrevet center med ansvar for to ledere og 35 medarbejdere. Centret understøtter kommunalbestyrelsen, direktionen, borgmester, ledere og medarbejdere på tværs af organisationen.
Centrets tre teams - politik, personale og it - udgør den administrative rygrad i kommunens politiske og organisatoriske arbejde. De tre teams dækker områderne:
- sekretariatsbetjening, dagsordner og politisk betjening
- strategi- og organisationsudvikling og projektledelse
- juridisk rådgivning, digitalisering og kommunikation
- HR, personalejura, rekruttering, løn og kompetenceudvikling
- It-drift, cyber-security og IT-support
Til dagligt ledes løn - og personaleteamet og it-teamet af henholdsvis personalechefen og it-chefen, mens de 12 medarbejdere i politikteamet har direkte reference til centerchefen. Centerchefen er derfor både leder af ledere og leder af medarbejdere og skal kunne håndtere det brede spektrum af opgaver knyttet dertil.
Centerchefen refererer til kommunaldirektør Morten Winge, og indgår i et tæt samarbejde med resten af direktionen og borgmesteren. Herudover er centerchefen en del af en sammentømret og kompetent chefkreds med seks andre centerchefer.
Her i kommunen er vi gennemsyret af, at vi er gode til at se den enkelte og fremme den enkeltes styrker – inden for rammerne af et stærkt fællesskab. Når man søger til Hørsholm, bliver man en del af en organisation, der har det som et af sine fornemste mål. Morten Winge, kommunaldirektør
Opgaven på kort og længere sigt
En af centerchefens første opgaver bliver – i samarbejde med direktionen - at tage godt imod den nye kommunalbestyrelse. Det er derfor en forventning, at den rigtige ansøger kan påtage sig denne opgave fra dag et, samtidig med at det strategiske blik på samarbejdet med kommunalbestyrelsen fastholdes.
Centret er i god gænge og fuldt bemandet med kompetente medarbejdere, og der er således gode forudsætninger for at komme godt ind i en ledelsesopgave, hvor der er behov for at flyve både højt og lavt og midt imellem. Opgaven kræver nærvær og tæft for at være støttende, prioriterende og retningssættende, og samtidig evne til at give plads til, at medarbejderne kan udfolde deres talenter.
Centret har langt fra ubegrænsede ressourcer til udvikling, men det er vigtigt, at centret bidrager til den strategiske udvikling af kommunen, såvel organisatorisk som teknologisk. Det er en forventning, at centerchefen evner at sætte de tilgængelige ressourcer i spil, hvor de giver bedst effekt.
Om ansøgeren
Vi søger efter en centerchef, der med sikker hånd og ordentlighed trives med flere kasketter: man skal kunne betjene det politiske miljø, sikre driften i samspil med lederne og være med til at udvikle organisationen.
Centerchefens rolle er til dels som spillende træner samtidigt med, at han eller hun ikke skal være bange for at påtage sig opgaver selv. Vi er en lille kommune, og vi bidrager alle på den ene eller anden måde til, at opgaverne løses der, hvor det giver bedst mening i situationen. Centerchefen skriver eksempelvis protokollerne til økonomiudvalgets og kommunalbestyrelsens møder.
Centerchefen skal være i stand til at prioritere og vise retning, og skal gennem sin dialogbaserede ledelsesform skabe rammerne for en effektiv og meningsfuld opgaveløsning i centret. Man skal være tillidsfuld og evne at lytte, skærme og skabe følgeskab blandt medarbejderne og i egen ledergruppe. I chefgruppen trives man i samarbejdet og bidrager med tyngde i de fælles drøftelser.
Centerchefen skal understøtte et arbejdsmiljø, hvor der er plads til refleksion, nysgerrighed og dialog, og hvor vi sammen bliver klogere af de erfaringer, vi gør os. Der skal skabes psykologisk tryghed og formes en arbejdsplads, hvor vi tør tænke nyt, tage ansvar og finde løsninger i fællesskab. Det kræver tillid og evnen til at sætte retning uden at tage initiativet fra andre.
Den rigtige ansøger har erfaring med politisk betjening i en kommunal kontekst eller som minimum relevant parallel erfaring fra stat eller region. Vi forventer et højt ambitionsniveau på egne, medarbejdernes og kommunens vegne. Det forventes at ansøgeren har:
- relevant ledererfaring
- politisk tæft
- interesse for alle dele af centrets portefølje og ønsker at bidrage til den strategiske udvikling af områderne
- stærke relationelle kompetencer og formår at samle en gruppe med forskellige fagligheder og personligheder om fælles mål
Hørsholm Kommune har den der ”Pippi-power” til at udfordre mig som medarbejder og det er en af grundene til, at jeg har været her i over 20 år. Jeg får lov til at sætte mine kompetencer i spil men også til at udvikle min kunnen i en ambitiøs organisation. Rikke Lauman Jørgensen, sekretær for borgmester og kommunaldirektør
Chefgruppen
Inklusive den nye centerchef, vil chefgruppen fra 1. januar 2026 bestå af 3 garvede centerchefer og 4 centerchefer ansat inden for de seneste 18 måneder. Der er et godt samarbejde i chefgruppen, præget af, at man gerne deler ud af viden, og stiller sig selv og nøglemedarbejdere til rådighed for hinanden, når der er brug for det for at komme i mål med vigtige projekter.
Chefforum består af direktion og centerchefer og samles ca. hver tredje uge om en formaliseret dagsorden, hvor der er skabt plads til at drøfte vigtige, tværgående sager. Chefforum arbejder aktivt med begrebet ”relationel kapacitet”, både internt i gruppen og for at styrke samarbejdet på tværs i kommunen.
I vores ledergruppe bygger tillid på åbenhed og mod - ikke på at alle skal mene det samme. Vi giver hinanden ærlig feedback, vi bakker hinanden op, og vi sørger for, at ingen står alene. Rikke Bundgaard, centerchef
Onboarding
I Hørsholm Kommune gør vi meget ud af at onboarde medarbejdere ordentligt – også centerchefer. Ved ansættelsen kan man forvente både at blive omfattet af et grundigt introduktionsprogram og at blive udstyret med en centerchef-”buddy”, der får særligt ansvar for, at vores nye kollega finder sig til rette i organisationen og kan få svar på de mange spørgsmål, der melder sig.
Om Hørsholm Kommune
Hørsholm er en mindre kommune, hvor afstandene er korte, organisationen er flad og omgangstonen er uformel og uhøjtidelig. I Hørsholm er der god mulighed for at sætte aftryk. Her skaber vi løsninger på kryds og tværs sammen med direktion, chefer, ledere og medarbejdere. Det er en kommune, hvor ledelse er tillidsbaseret, og hvor der er et stort decentralt råderum.
Hørsholm er også kendt for at være en kommune, hvor både politikere og borgere forventer meget af os. Vi gør os umage, har fokus på høj kvalitet i opgaveløsningen og bruger ressourcerne rigtigt. Vi samles om en bæredygtig og attraktiv arbejdsplads for alle medarbejdere, hvor vi i fællesskab bidrager til den gode kollegiale ånd og kultur.
Formelle kvalifikationer
Den uddannelsesmæssige baggrund er ikke afgørende, men det forventes, at man har gennemført en relevant videregående uddannelse eller efteruddannelse på master-niveau.
Ansættelsesudvalget
Ansættelsesudvalget består af
Morten Winge, kommunaldirektør
Rikke Lauman Jørgensen, sekretær for borgmester og kommunaldirektør
Christine Meden Bjerregaard, chefkonsulent, udvikling
Nikolaj Skipper Olsen, IT-specialist
Gert Ahrentecht Jensen, personalechef
Pernille Verhoog, teamleder for bl.a. borgerservice
Rikke Bundgaard, centerchef i center for Sundhed og Omsorg
Praktisk information
Ansøgningsfristen er den 11. november 2025.
Første runde samtaler finder sted fredag den 21. november 2025
Anden runde samtaler er onsdag den 26. november 2025
Søg stillingen ved at sende din ansøgning og CV via linket.
Kontaktoplysninger
Hvis du vil vide mere, er du velkommen til at kontakte kommunaldirektør Morten Winge på telefon 30 70 74 40 eller centerchef og medlem af ansættelsesudvalget Rikke Bundgaard på telefon 24 44 18 39